Terug naar Nieuws.

DVHN Vakmensen: 'De basis blijft altijd: goed nadenken'


Dagblad van het Noorden - zaterdag 21 juli 2018: Vakmensen. 

Ze zijn de ruggengraat van de economie: vakmensen. Vandaag in deze serie: Sanne de Gooyer, marketeer.

 

Het vak

,,Marketing is een breed begrip. Waar het om gaat: doeltreffend inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat je vaak ziet is dat bedrijven vanuit hun product redeneren. Terwijl je veel beter op behoeften in kunt spelen als je denkt vanuit de klant. Als je je doelgroep goed in kaart brengt weet je wat zij nodig heeft, waar ze behoefte aan heeft en op welke wijze je haar bereikt. Daarmee ondersteunen wij bedrijven. Wij werken voor heel verschillende branches: van schoonheidssalon tot horeca, ict en bouwbedrijven.

Ieder bedrijf heeft wel iets waarmee het zich onderscheidt; een unique selling point. Als je dat onderscheidende punt eruit weet te lichten, trek je daarmee ook een bepaald soort klanten aan. Wij moeten ervoor zorgen dat mensen in hun doelgroep over het product van onze klanten zeggen: ‘Hé, dit is exact wat wij nodig hebben.’ Soms schrijven we daarvoor een strategisch plan, dat we eventueel ook zelf kunnen uitvoeren. Een andere keer gaat het om een heel concrete actie. We maken producten met de juiste grafische vormgeving, teksten en uitstraling voor de doelgroep van onze klant.

Ruwweg kun je je doelgroep bereiken via online en offline kanalen. Voorbeelden van offline-mogelijkheden zijn een reclamebord in een stadion, een brochure of flyer, autobelettering of advertenties in de krant, maar ook de deelname aan een beurs. Enkele offline-kanalen zijn de website van bedrijven, social media en online advertenties. Het mooie aan online media is dat het effect goed te meten is. Je ziet direct hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt en of jouw campagne goed aanslaat.”

De opleiding

,,Na het afronden van het Middelbaar Toeristisch en Recreatief Onderwijs heb ik enkele jaren gewerkt in het toerisme. Op gegeven moment wilde ik graag verder studeren. Ik ben leergierig. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken, te ervaren en te leren en steeds opnieuw te moeten nadenken. Ik heb daarom gekozen voor de opleiding commerciële economie op de Hanzehogeschool, studierichting marketing en sales. Ik was ontzettend gemotiveerd maar kwam in een klas met allemaal jongens die net van de vwo en havo kwamen. Die zaten daar omdat ze nu eenmaal een studie hadden moeten kiezen en waren niet allemaal zo gemotiveerd als ik, die bewust de keuze had gemaakt om verder te leren. Er waren veel groepsprojecten, maar dat werkte dus niet. Toen kreeg ik de mogelijkheid duaal te gaan studeren; een dag per week naar school en vier dagen werken in de richting waarin je studeert. Dat deed ik bij het projectbureau Blauwestad. Na afronding van de opleiding werkte ik als marketeer bij Waste Paper Trade. Dat is een internationale handelsorganisatie. Het bedrijf koopt oud papier op en verkoopt het aan papierfabrieken die het verwerken. Ik wilde echter altijd al voor mezelf beginnen. Ik dacht: Ik ben nu nog jong en heb geen kinderen. Als ik het nu niet doe, wanneer dan wel? Toen ben ik Attent Marketing begonnen. En het ging al snel heel goed.”

De samenwerking

„Ik heb drie collega’s: een communicatiespecialist, een grafisch vormgever en een tekstschrijver. Als club kunnen we iedereen bedienen. Daarnaast werken we samen met diverse specialistische partners. Bijvoorbeeld voor het bouwen van websites. In dit gebouw zijn we gehuisvest met heel andere bedrijven: een uitzendbureau, een financieel dienstverlener, een bedrijf in werkkleding. Maar we staan er allemaal hetzelfde in: het mkb en iets groter als doelgroep, we willen goed werk leveren, Groningse nuchterheid. We versterken elkaar. Als hier een klant voor het ene bedrijf komt, heeft hij misschien ook belangstelling voor het andere.”

De inspiratie

,,Successen inspireren me het meest. Dat mensen zeggen: bij Attent Marketing moet je zijn. Dat ze weten dat onze strategische plannen effectief zijn. Vervolgens moet je zorgen dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, want die gaan hard. Het is mooi dat er allerlei nieuwe communicatiemiddelen bij komen. De basis blijft echter altijd goed nadenken en je kunnen verplaatsen in de doelgroep.”

En verder…

,,Mijn bedrijf bestaat 3,5 jaar. Ik ben nog een startende ondernemer. En ik ben iemand: doe je iets, dan moet je het goed doen. Echt hobby’s heb ik daardoor niet meer. Ik mag wel graag lekker in de tuin bezig zijn. Voorts doe ik het secretariaat van de Ondernemerskring Oost-Groningen. Dat is een leuke club met mooie activiteiten. Ik zit ook bij de Rotary. Beide doen ook iets voor de omgeving. Dat vind ik belangrijk. Daar draag ik graag een steentje aan bij.”

Paspoort

Naam: Sanne de Gooyer
Leeftijd: 31
Woonplaats: Winschoten
Beroep: Marketeer
Werkt bij: Eigen bedrijf Attent marketing
Opleiding: HBO Commerciële Economie, marketing & sales
Bijzonderheden: Is secretaris van Ondernemerskring Oost-Groningen

 

Meer informatie:

06 50 40 24 12
Neem contact met ons op!

Foto's

 

Wilt u uw marketingcommunicatiestrategie verder vormgeven? Klanten vinden en aan u binden?
Neem contact met ons op.

@
Velden met een * zijn verplicht.